Drahšie mýto zvýši cenu prepravy tovarov. Malí dopravcovia avizujú blokádu časti diaľnice D2

Európska smernica Eurovignette po jej prevzatí aj na Slovensku cez novelu zákona o výbere mýta zavádza nový spôsob výpočtu mýtnych sadzieb.

Ten popri platbách za samotnú infraštruktúru po novom zohľadňuje aj poplatky za emisie oxidu uhličitého (CO2) a znečistenie ovzdušia, pričom environmentálna výkonnosť vozidiel je zaradená do piatich emisných tried. Rast mýtnych sadzieb v prvom prípade dosahuje 21 percent a v ďalších dvoch nových spolu 19 percent.

Prezident Združenia cestných dopravcov SR ČESMAD Slovakia Pavol Piešťanský pre Štandard potvrdil, že vyššie mýto do ceny prepravy určite premietnu. „Záleží, aký má dopravca podiel mýta na celkových nákladoch. Cena za prepravu môže narásť od desať do dvadsať percent," vyjadril sa.

Výrobcovia a obchodníci tak, podľa očakávania, zvýšené náklady na prepravu zahrnú do cien svojich výrobkov.

Tým, že faktúry za vykonané prepravy majú dlhú splatnosť, dva až tri mesiace, a dopravcovia za mýto platia mesačne, vytvorí to pre mnohých veľký tlak. „Združeniu ČESMAD Slovakia sa podarilo vyrokovať zachovanie zliav z prejdených kilometrov. Tie sa mali úplne zrušiť. Zmenou je, že sa budú počítať až od 10 001. kilometra, pričom zľava bude osem percent namiesto troch," priblížil Piešťanský.

Šéf Metransu: Tovary na juhu musíme voziť v noci, niektoré osobné vlaky sú pritom prázdne

Mohlo by Vás zaujímať Šéf Metransu: Tovary na juhu musíme voziť v noci, niektoré osobné vlaky sú pritom prázdne

Aj dopravný analytik Jozef Drahovský očakáva, že náklady na mýto v plnej miere premietnu do cien za nákladnú dopravu a v prípade autobusovej dopravy aj do cien cestovných lístkov. „Prepravcovia na Slovensku majú minimálny zisk a ten dopravca, ktorý zvýšené náklady nepremietne do cien, ekonomicky neprežije," zareagoval pre Štandard.

Ilustračná snímka. Foto: Maroš Černý/TASR

Výnosy sa majú výrazne zvýšiť

Rast mýtnych poplatkov má zvýšiť výber mýta pre Národnú diaľničnú spoločnosť (NDS) v druhom polroku tohto roku zhruba o 50 miliónov eur a od budúceho roka o sto miliónov eur. Výnosy z mýta v minulom roku presiahli 255 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty, medziročne boli vyššie o šesť percent.

V prvom štvrťroku tohto roka predstavoval výber mýta takmer 64 miliónov eur bez dane, o štyri percentá viac oproti rovnakému obdobiu vlaňajška.

„Dá sa očakávať, že vplyvom zmien vyplývajúcich z transpozície európskej smernice Eurovignette sa zvýši výber mýta, no je dôležité povedať, že smernica do veľkej miery určuje aj využitie týchto zdrojov v podobe troch zložiek," uviedla pre Štandard NDS.

V prípade zložky na infraštruktúru majú financie z mýta použiť na údržbu diaľnic. „Environmentálna zložka musí byť zo zákona využitá na environmentálne projekty, napríklad obnovu mokradí, biomosty, protihlukové steny a podobne," podotkli diaľničiari.

Staršie vozidlá chcú posielať na STK častejšie. Poruchy pritom môžu iba za desiatky nehôd

Mohlo by Vás zaujímať Staršie vozidlá chcú posielať na STK častejšie. Poruchy pritom môžu iba za desiatky nehôd

To, či vyššie mýto môže spôsobiť presun časti nákladnej dopravy z ciest na železnice, a tým aj nižší rast výnosov, je podľa nich veľmi hypotetická otázka. Aj po prevzatí smernice patrí Slovensko medzi krajiny s nižšou sadzbou mýta, čo je výsledok minuloročných rokovaní, pri ktorých zohľadnili pohľady slovenských dopravcov.

Odborník neočakáva pre vyššie mýto presun časti cestnej dopravy na železnice. „Ten, kto môže využívať železnice, tak ich v súčasnosti už využíva," poznamenal Drahovský.

ČESMAD Slovakia považuje za kľúčové, aby bol výber mýta efektívny a financie išli do rozvoja infraštruktúry. „Dôležité bude zabezpečiť dôslednú kontrolu dodržiavania pravidiel a zamedziť špekulatívnym praktikám, ktoré v minulosti poškodzovali svedomitých dopravcov," upozornil Piešťanský.

Tajnosti o aktuálnej nákladovosti mýta

Po zavedení elektronického výberu mýta od začiatku roku 2010 mali aj dopravcovia výhrady voči vysokým nákladom na mýtny systém. Tie spočiatku dosahovali až polovicu z výnosov, neskôr postupne klesli pod 40 percent.

Koľko je to v súčasnosti, diaľničná spoločnosť nekonkretizovala. Výber mýta pre ňu od začiatku prevádzky pred vyše pätnástimi rokmi stále zabezpečuje spoločnosť SkyToll. Nový mýtny systém, ktorý má byť už v réžii diaľničiarov, oproti plánom mešká dva a pol roka.

Podmienky pre nájomné bývanie uvoľnili. O prvý projekt bol desaťnásobne väčší záujem

Mohlo by Vás zaujímať Podmienky pre nájomné bývanie uvoľnili. O prvý projekt bol desaťnásobne väčší záujem

„Samotná nákladovosť výberu mýta má z dlhodobého hľadiska klesajúcu tendenciu, pričom sa rozbehli kroky, aby sa tento trend ešte viac urýchlil," tvrdí NDS, avšak neprezradila aktuálnu úroveň nákladovosti.

Diaľničiari dodali, že po sprevádzkovaní európskeho mýta, takzvaného EETS, intenzívne pripravujú nový mýtny systém a ďalšie kroky, ktorými chcú dosiahnuť stav, aby maximum financií išlo do samotných diaľnic. „Po zavedení EETS došlo k zníženiu marže z výberu mýta, nakoľko vstúpili na trh celoeurópski hráči," uviedol Drahovský.

Zavedenie EETS aj na Slovensku ČESMAD Slovakia privítal, hoci dopravcom odporučil prechod k nemu až nedávno. „Videli sme priestor na zníženie daní z motorových vozidiel, keďže štát ušetrí, ak dopravca na platbu slovenského mýta využije jednotku EETS. Zvýšená konkurencia medzi prevádzkovateľmi a nižšie náklady pre štát sú určite krok správnym smerom," doplnil Piešťanský.

Od nového národného mýtneho systému a jeho prevádzkovateľa očakávajú prozákaznícky prístup, že nebude vyžadovať nadbytočnú administratívu, bude jednoduchý na používanie, bez zbytočných poplatkov a s kvalitnými službami.

Pavol Piešťanský. Foto: ČESMAD Slovakia/FB

S protestom začínajú v nedeľu večer

Únia autodopravcov Slovenska (UNAS), zastupujúca malých a regionálnych dopravcov, pre trvajúcu nespokojnosť s podmienkami v cestnej doprave a rastúce náklady plánuje túto nedeľu od 22. h začať protestnú akciu v. Predseda organizácie Stanislav Skala pre Štandard povedal, že ju chcú uskutočniť v podobe čiastočnej blokády diaľničného hraničného priechodu na D2 pri Brodskom v smere z Česka.

Protest by mal trvať predbežne tri dni. Ako Skala uviedol, do čiastočného blokovania nákladnej dopravy zvažujú zapojiť osem až desať vozidiel. Podporiť na mieste ich podľa predsedu UNAS majú aj poľnohospodári, taxikári, živnostníci či odťahová služba.

Na stretnutí s ministrom dopravy Jozefom Rážom sa dopravcovia z uvedenej organizácie nedohodli na splnení svojich požiadaviek. Sťažujú sa na transakčnú daň, žiadajú aj zmeny v podmienkach mýta, respektíve v emisných triedach vozidiel.

„Nie sme schopní konkurovať okolitým krajinám, pretože nás veľmi zaťažuje aj transakčná daň," povedal Skala. Plánovaný protest na D2 podľa neho už vopred ohlásili aj na polícii a po dohode s dopravcami ho chcú uskutočniť.

Ráž chcel zabrániť obmedzeniam v doprave

Ministerstvo dopravy so zástupcami UNAS absolvovalo niekoľko rokovaní v snahe vyjsť im v ústrety a zabrániť obmedzeniam v doprave. Dopravcovia podľa hovorkyne ministerstva Petry Poláčikovej vzniesli dve požiadavky s tým, že ak nebudú splnené, zablokujú cestný hraničný priechod v Brodskom.

Minister dopravy v písomnej odpovedi na požiadavky UNAS potvrdil prísľub, že do konca volebného obdobia mýto už nebudú zvyšovať. Ministerstvo zároveň budúci týždeň osloví Európsku komisiu s otázkou či by bolo možné zjednotiť sadzby mýta pre emisné triedy vozidiel 0 – IV a zároveň, či tak bude zabezpečený súlad s transpozíciou novej smernice Eurovignette.

Do roku 2019 sa mýtne sadzby pravidelne každý rok valorizovali. Ak by valorizácia podľa Ráža pokračovala, dopravcovia by na mýte zaplatili o 310 miliónov eur viac. „Počas rokovaní v roku 2024 s dopravcami sa ministerstvo dopravy zaviazalo, ako kompromisné riešenie, že mýto do konca aktuálneho volebného obdobia sa nebude zvyšovať, teda ani valorizovať," uviedol minister s tým, že drvivá väčšina štátov EÚ výšku sadzby mýta každoročne zvyšuje.  

Zvýšenie mýta nastane až od 1. júla, takže podľa Ráža dopravcovia mali viac ako rok na prispôsobenie sa podmienkam podľa novej európskej smernice.

Jozef Ráž. Foto: Martin Baumann / TASR

Zlúčenie emisných tried môže byť v rozpore so smernicou

Minister dopravy pripomenul, že počas prípravy na prevzatie smernice dopravcovia nemali požiadavky na úpravu emisných tried vozidiel. „Máme za to, že zlúčenie takýchto emisných tried je v rozpore so smernicou Eurovignette o novom mýte a je v rozpore so stratégiou ochrany prírody a zabezpečenia ekologickejšej a udržateľnej dopravy," upozornil Ráž.

Transpozíciu smernice do nášho zákona podľa neho spracovali na základe odborných analýz napríklad Slovenskej technickej univerzity v Bratislave a Žilinskej univerzity v Žiline.  

Blízkosť veterných elektrární znižuje ceny nehnuteľností. Niekde aj výrazne

Mohlo by Vás zaujímať Blízkosť veterných elektrární znižuje ceny nehnuteľností. Niekde aj výrazne

Dopravcovia potrebujú okamžité riešenia

Vedenie ČESMAD Slovakia na mimoriadnom zasadnutí vyzvalo k okamžitému pokračovaniu rokovania o podmienkach dopravcov, najmä s ministerstvom financií.

Dopravcovia podľa združenia potrebujú okamžité riešenia, ktoré posilnia ich konkurencieschopnosť, ako aj stabilné a predvídateľné podnikateľské prostredie.

„Transakčná daň a konsolidačný balíček dusia sektor," upozornilo združenie cestných dopravcov. Poukázali na pokles objemu prepráv a predaja nových nákladných vozidiel o 20 percent, pričom chcú dosiahnuť úľavy, ktoré by zvýšili čistú mzdu vodičov, napríklad na stravnom, vreckovom či nocľažnom. „Slovenská doprava nesmie ísť ku dnu. Potrebujeme konanie, nie odkladanie," vyzval ČESMAD Slovakia.

Združenie po rokovaní s ministrom dopravy označilo situáciu v cestnej doprave za veľmi vážnu s tým, že potrebuj okamžité opatrenia. „V prepočte za jeden aktívny kamión dopravca odvedie štátu ročne približne 50-tisíc eur na daniach a odvodoch," dodali dopravcovia. V porovnaní so susednými štátmi podľa nich vodiči na Slovensku dostávajú menej, hoci celkové náklady zamestnávateľa sú vyššie.